Sunday 14 August 2011

Kenape kite bole suke dengar sesuatu lagu itu walaupun ade orang lain yang tak bape nak suke dan sedangkan dulu pun kite tak bape minat lagu tu..


Kenape kite bole suke dengar sesuatu lagu itu walaupun ade orang lain yang tak bape nak suke dan sedangkan dulu pun kite tak bape minat lagu tu..jadi macam mane kite bole suke lagu tu..mungkin dulu kite tak paham melodi lagu tu atau mungkin kite belum matang lagi tentang muzik ni..bagi pendapat aku sume tu berlaku bile..

Ikutan semase (trend)
ape yang aku paham dari pengalaman aku melihat reaksi orang dan aku sendiri ialah kebanyakan yang layan sesuatu muzik atau melodi tu adalah dari ikut trend dulu sebelum mereke dapat menetapkan muzik yang diorang suke..takdelah yang dari kecik tetibe saye memang suke lagu metal,hardcore,punk,indie or whatever genre2 yg lain..

ade yang kate saye universal..dan sedangkan ade kebanyakan lagu tu yg die tak berape minat nak layan..dan hanye layankan je bile muzik itu dimainkn untuk menunjukkan yang die ni universal..ape maksud universal tu? so itu aku tak dapat nak nyatakan sebab aku pun kekadang ade macam tu..

bagi aku takde pun orang yang ade sepasang telinge yang die bole masuk dengan sume jenis melodi..
bile sesuatu muzik itu die bole layan even ade orang lain yg takleh layan adelah disebabkn oleh satu dua lagu yang telah beri respon kat telinge die bagi menarik minat untuk mendalami lagi lagu2 komplex yg seterusnye..bile kite minat kat satu dua lagu tu, kite akan exited nak paham lagu2 lain yang sebelum ni kite tak paham dan tak bape nak terime telinge kite ni..so dari situ la melodi2 yang pelik atau yang lain dari format yang telinge kite selalu dengar akan bekembang dan bile itu berlaku..timbul la pulak rase ingin mencari kelainan dari orang lain..dan mule la mencari sumber2 melodi yang lain dari kebanyakan manusia lain dengar..

Kelainan dari orang lain (different)
kebanyakan orang layan muzik ni asalnye bukan la mereke bole layan muzik tu, tapi disebabkan oleh trend semase..dan bile mereke dapati seseorang yang ikoti trend semase itu adalah dari bilangan majoriti..dan dari situ la mereke mengerakkan minda mereke untuk mengenal muzik yang lebih tidak dilayan berbanding yang dilayan oleh orang lain..dan dari situ la die mencari kelainan sedikit demi sedikit..

sebenarnye bagi aku..takde pun muzik yang rare..sumenye pasti ade orang yang layan dan bukan kite je yang nampak rare layan muzik tu..mungkin di area kite hanye kelompok kecil je yang layan..tapi bile dah ditotalkan satu dunia..ia akan jadi sesuatu yang biase dan tak nampak rare  pun..

sebenarnye bagi aku, takde pun muzik atau melodi yang kite takleh layan hari ini..cume kite perlu menghayati dimane tune yang menyebabkan melodi tu didengar syahdu dan bole diselarikan dengan tune telinge kite..

dan itu juge bergantung dengan diri kite juge..ade yang ingin jage atitude ingin fokus kat satu jenis muzik je supaye tidak nampak ia mengikut trend dan ade yang ingin mempelajari sume jenis melodi..serta mencari tune melodi yang sangat sesuai dengan telinge die dan yang akan jadi trend kelak(tu harapannye)..so die tak terase la yang die ikot trend bile trend muzik itu tibe..

bagi aku muzik itu luas..kite takkan pernah abis mengkaji atau menilai sesuatu muzik itu..sebab mase akan datang akan ade lebih banyak lagi jenis muzik yang kite tak tau nak klasifikasikan genrenye..

dan ape yang bole dikaitkan disini kenape ade orang bole layan muzik tu dan kenape orang ni takleh layan muzik tu adalah disebabkan..die memang taknak layan..die prefer muzik yang lain berbanding orang lain..bukan die tak bole layan..sebab itulah diri die sebenar..

bagi pendapat aku..itulah kehendak individu..dan manusia ni dicipta adalah berlainan dari satu dengan yang lain..so dari situ la terdapat berlainannye gegendang telinge dan output input sistem proses melodi masing2..hahaha..

P/s ; ini adalah pendapat dan pandangan aku dari ape yang aku lihat dan aku belajar selame aku membesar..mungkin aku tidak membesar tahun 50an, 60an, 70an, dan aku tidak tau perjalanan orang yang membesar zaman tu..tapi ape yang aku nampak ni adalah pekembangaan dari ape yang aku alami dari kecik hingga ke besar..kalau aku tersilap klasifikasikan sume ini adalah ini lahir dari pandangan sahaje..so why so serius?!! hahaahaaa..

dan bile korang karaoke ke..lagu jenis ape yang akan korang bawak..hahaahaha..

(ini cerite dalam malaysia..peace..)

No comments:

Post a Comment